Aristoteles

Články patřící k této osobnosti

Znovu Te Deum a Nové paradigma

Anotace: 
Kantova kritika dosavadní metafyziky spočívá na jeho geniálním vhledu: naše pojetí času a prostoru jsou formami, skrze které rozumíme světu. Ale my se nemusíme nechat vést Kantem, stačí nám, že měřitelný prostor a čas nevytváří zcela komplexní východisko k rozumění světu.

Reakce čtenáře

Anotace: 
Ona pýcha myšlení, která se projevuje v racionální teologii i ve vědě, nahrává všem, kdo vůbec nevěří v nějaké „veřejné“ diskuse, kdo pracují ve skrytu, gnostikům.

Problém člověka

Anotace: 
Chceme člověku co nejlépe porozumět, porozumět mu právě jako v nejistotě hledajícímu a jednajícímu, jako tomu, kdo právě skrze nejistotu může klást otázky? Pak ale proč předpokládat, že se nám podaří takovému porozumění dospět skrze racionální postupy „vědy“?

Přirozené právo

Anotace: 
Řešením není postup podle nějakých „lidských práv“, to přináší další kroky ke stejnosti nastavených (a vynucovaných) podmínek jednání. Naopak, cestou je ukázat jednotící motiv práva – a ten je v očekávání spravedlnosti. Právo není „jen“ víceméně náhodný, pozitivistický konstrukt, který umožňuje soužití – to by nemělo se spravedlností nic společného. Ale není také tím, co by se dalo odvozovat od neměnných podstat; a není ani jen naším vlastním (společenským) produktem, výsledkem toho, jak žijeme a jak si vytváříme formy pro spolužití. Právo nám má umožnit, aby naše žízeň po spravedlnosti měla alespoň nějakou pevnou oporu a naplnění.

Metafyzika, universum a moderní filosofie

Anotace: 
Můžeme používat rozum ve vztahu k celku stvoření, universu, jsme schopni to či ono ve smyslu svědectví o universu a jeho uspořádání pravdivě tvrdit. Jsme schopni ohledávat podmínky naší zkušenosti, vypovídat o souvislostech atd. Víme, že schopnost rozumu přiměřeně postupovat ve vztahu k universu nelze v žádném případě snižovat. Na druhé straně však nelze zapomenout, že bez moudrosti srdce a otevřené otázky po správném jednání ztrácíme celek metafyziky ze zřetele.

Metafyzika přirozeného světa

Podnázev: 
(součást rozsáhlejšího textu)
Anotace: 
Nebudu vést „spor“ o povahu přirozeného světa, ani s „patočkovci“, ani se strukturalisty, ani s nikým jiným. Nevidím nic lepšího, než o přirozeném světě svědčit.

Jak se vyhnout Aristotelovi

Anotace: 
„Jaký jiný analytický nástroj než aristotelské kategorie vlastně navrhujete“? zeptal se mě jeden z čtenářů Revue Trivium ve své reakci. A trefil tím hřebík na hlavičku.

Identita a změna

Anotace: 
Beru tvrzení „toto je“ vážně, protože je to základ metafyziky, ale na druhou stranu tvrdím, že tento myšlenkový postup má jen omezený obor platnosti co se týče kultury - a že to, „co se děje“, nejde bez následků vytlačit z racionálního světa.

E. Gilson: Bůh a filosofie

Anotace: 
Etienna Gilsona si velmi vážím pro jeho historicko-filosofické argumentace a zabýval jsem se jeho myšlením již v článku http://www.revuetrivium.cz/clanek/2012_4/prazdnota_logiky závěrečný odstavec, a zejména http://www.revuetrivium.cz/clanek/2013_1/etienne_gilson_jednota_filosoficke_zkusenosti .
Témata: 

Bohdan Chudoba

Anotace: 
Opravdu by se nenašel nějaký intelektuální katolický časopis, který by vydal „chudobovské“ číslo? Ozvěte se, rád do něj napíšu příspěvek.