Jan Pavel II., papež

Články patřící k této osobnosti

Vakuum středu

Podnázev: 
Benedikt XVI.: Poslední rozhovory s Peterem Seewaldem
Anotace: 
Zdá se mi, že Benedikt XVI. ztratil důvěru, vyjádřenou ještě v závěru Fides et ratio, že by se někdo v této době mohl nadchnout pro jím vytýčený intelektuální úkol hledat (a nalézt) novou roli rozumu ve vztahu k výkladu světa a dění.

Rozvedení a spor arcibiskupů

Podnázev: 
Kardinál Caffarra
Anotace: 
Ti, kdo „nemohou chodit k příjímání“, se cítí „vyloučeni“ a očekávají, že se jim ze strany společnosti dostane péče a příslušných integračních programů. Je přeci povinností Církve udělat něco pro jejich inkluzi! Evropa už je prostě zcela zblblá svou vlastní ideologií a je zde problém pojmenovat věci pravými jmény.

Jistota a vstřícnost

Anotace: 
Mnozí (vlastně skoro všichni) konzervativní katolíci si vůbec neuvědomují, že „reálně“ ohrožují ty, kdo s nimi nesdílí jejich jistoty. Žádná vnější manipulace a záměrné rozviřování nejrůznějších proticírkevních kauz by nezpůsobilo tak velkou propast mezi katolíky a zbytkem světa, kdyby si katolíci (alespoň někteří) uvědomili, že sice mají „svoji jistotu víry“, ale ještě se musí naučit jednat s těmi, kdo ji nemají.

Ježíš Kristus jako Vykupitel lidského rozumu

Anotace: 
Také nauka Fides et ratio navazuje na učení encykliky Aeterni Patris, která píše, že jas božských pravd lidskému rozumu nic neubírá na důstojnosti, nýbrž naopak přidává na ušlechtilosti, bystrosti a pevnosti. Tatáž encyklika ještě obecnějším způsobem říká: […] je daleko od pravdy myslet si, že přidané světlo víry ruší či umenšuje sílu rozumu, nýbrž ho spíše zdokonaluje a rozmnožením jeho schopností činí způsobilým pro vyšší věci.

Chvála nejistotě

Anotace: 
O Františkovi se dá mluvit lecjak, ale míjíme se, pokud to chceme dělat ze zajištěné pozice. Ze zajištěné pozice mu rozumět nejde. Ale zdaleka v tom není první. Už Ratzinger je zajímavý právě v tom, jak se své posluchače a čtenáře snaží k přijetí onoho sladkého břemene nejistoty vést. Stačí si otevřít jeho Úvod do křesťanství napsaný na konci šedesátých let – a jeho verzálkami napsané SNAD, které stojí na počátku.

Bezrozpornost metafyziky

Anotace: 
Jeden rozměr encykliky FeR je nezvratný: neukazuje žádnou pravdu, která by šla „držet“, neodkazuje se na nic, co by ve světě jako pravda „platilo“. Ale to je naprosto nepřijatelné pro tradiční metafyziky, pro ty, kdo přeci dobře ví, co je pravda.

Benedikt XVI. a dění

Anotace: 
Svět se nezměnil nijak významně, ale docela významně se změnilo postavení člověka a otázky, které klade: člověk má spoustu možností se rozhodovat – a Církev nemá způsob, jak mu v tomto jeho novém postavení a v jeho rozhodování být nablízku.